Netwerk

Alternatieve Geneeswijzen Nieuwegein

Gezonde en bewuste voeding

Over voeding bestaan de meest uiteenlopende visies. De één beweert dat je absoluut geen dierlijk eiwit zou moeten eten, de ander zweert bij een paleo-dieet en de volgende houdt het gewoon bij de schijf van Vijf. Zonder in te gaan op deze tegenstellingen, kunnen we een aantal punten noemen waar gezonde voeding altijd aan zou moeten voldoen.
 
fruitengroente
1. Ten eerste zou gezonde voeding altijd voldoende verse en biologische groente en fruit moeten bevatten. Een deel hiervan zou rauw gegeten moeten worden. Dan zitten er namelijk nog enzymen in die de vertering helpen. Bovendien worden zo de aanwezige vitaminen en mineralen beter bewaard.
 
2. Ten tweede zou gezonde voeding geen kunstmatige toevoegingen moeten bevatten die schadelijk zijn. Met name E951 (aspartaam) en E621 (MSG) zijn uit den boze. Aspartaam zit in veel 'light'- frisdranken, kauwgom, snoepjes, vruchtenyoghurt en natuurlijk in de tafelzoetjes. Alles waarop staat 'geen suiker toegevoegd' kan aspartaam bevatten. Schuilnamen voor aspartaam zijn aminosweet, sucralose, advantaam, neotaam en tagatose. MSG is de smaakmaker in hartige dingen zoals chips, oosterse gerechten, kant- en klaarmaaltijden, soepen en sauzen. Alles wat hartig is en in een pakje zit, zou weleens MSG kunnen bevatten. Andere namen voor MSG zijn Ve-tsin, glutamaat en de volle namen monosodiumglutamaat of mononatriumglutamaat. Maar zelfs onder de noemer 'natuurlijke aroma's' en 'overige kruiden en specerijen' kan MSG voorkomen! Zowel aspartaam als MSG zijn kankerverwekkend en schadelijk voor het zenuwstelsel.
 
3. Ten derde zou een gezonde voeding geen transvetzuren moeten bevatten. Transvetzuren zijn in feite giftige stoffen in margarine en halvarine. Maar let op: transvetzuren ontstaan ook bij het verhitten van vloeibare plantaardige olie! Of die olie nu biologisch is of niet is hier niet van belang. Zonnebloemolie en olijfolie mogen alleen koud gegeten worden! Bakken doe je in roomboter of kokosolie. Frituren kan in kokosolie. Op de boterham gaat alleen roomboter.
Dit betekent dat alles waar verhitte zonnebloemolie in zit ook gemeden moet worden. En dan wordt de lijst lang: koekjes, chips, kroepoek, crackers, patat uit de snackbar, enz. enz. Alles wat knapperig is, kon weleens gebakken zijn in zonnebloemolie. Als bij de ingrediënten staat 'plantaardige olie', betekent dat dat er nu transvetzuren in zitten. Ook de natuurvoedingswinkel verkoopt chips die op deze wijze gebakken is. Het feit dat die chips is gemaakt van biologische aardappelen en biologische zonnebloemolie maakt die chips nog steeds niet gezond.
Waarom zijn deze transvetzuren zo schadelijk? Ze blokkeren het zuurstoftransport naar de cel. En als de cel te weinig zuurstof krijgt, is het ontstaan van een chronische ziekte het automatische gevolg. Dat kan beginnen met overgewicht en eindigen met vermoeidheid, suikerziekte en kanker.
 
Herstel na ziekte
Voeding kan een belangrijke rol spelen in het herstel van een chronische aandoening. Als het lichaam de voedingsstoffen krijgt die essentieel zijn voor het lichaam, vindt herstel eerder plaats. Er zijn specifieke voedingsstoffen die bij bepaalde aandoeningen speciaal van belang zijn. Als het lichaam die in voldoende mate aangeboden krijgt, helpen we zelf een handje mee aan ons eigen herstel.
 
Behandelaars:
Marleen Hoedjes