Netwerk

Alternatieve Geneeswijzen Nieuwegein

Lichamelijke beweging en rust

 
Dit klinkt tegengesteld... Dit klinkt 'Westers'... Maar dit klinkt ons wel bekend in de oren. Eerst gaan we flink bewegen, flink in het zweet werken, spieren flink afbeulen en daarna gaan we rusten. Met of zonder spierpijn. Dit doen we om te ontspannen. Tenminste... dat is de intentie. Vaak is het moeilijke juist om daar een balans in te vinden, terwijl het zo belangrijk is om je rust te nemen. Niet alleen voor het lichaam om te herstellen, maar ook om de geest te laten rusten, die net zo hard rust nodig heeft als een vermoeid lichaam. Meestal vergeten we deze kant en duiken daarna snel weer het drukke leven in, in de volle agenda's, in de dominerende multi-functionele telefoons. En natuurlijk is het zo dat bewegen en sporten goed voor de mens is..., maar alles in balans. En wanneer we denken dat we met sport het lichaam gezond houden, vergeten we 'het hoofd' nog wel eens, het denken: die drukke babbelbox. Gezond bewegen met je lichaam maakt je hoofd leeg en zorgt ervoor dat je je concentreert op je lichaam.
 
Als we alleen naar de sport kijken: ook competitiegerichte sporten bijvoorbeeld kunnen stress veroorzaken. Als je het uiterste van je spieren vergt, kun je blessures oplopen. Omdat we zo gezond bezig moeten zijn, kan ook dat weer stress opleveren. En dat in een maatschappij die al zoveel van ons denken en onze snelheid van reageren verlangt...
 
Methode:
 
Rust in beweging
orkaanWe kunnen het ook anders bekijken: Rust in beweging. Niet meer òf het een òf het ander, maar beide tegelijk. Een benadering die we 'Oosters' zouden kunnen noemen. Die begrippen lopen tegenwoordig zo door elkaar, laten we het maar gewoon 'anders' noemen. Een andere kijk op 'bewegen' met disciplines zoals Yoga, Taiji Quan (T'ai Chi Chuan), Qi Gong (Chi Kung) en Pilates. Disciplines die, door de rust in de bewegingen en de manier van ademen, ervoor zorgen dat je bewust wordt hoe je beweegt, dat je weer een lichaam voelt en hoe je ademt; hierdoor wordt je ook weer bewust waar je fysieke grenzen liggen zonder ze te overschrijden. Want juist het woord 'bewust ' is hierin zo belangrijk. In plaats vanuit het hoofd te bepalen wat het lijf moet doen, wordt je je bewust van je lichaam en wat het kan. Doordat je ook bewust met de beweging bezig bent, is het hoofd geconcentreerd en het denken in rust. Doordat de ademhaling diep en laag in de buik is, worden de ingewanden gemasseerd zodat deze soepel blijven. Je voelt je beter geaard en je hebt minder snel last van stress. In tegenstelling tot veel in het hoofd, gestresst zijn, het hoog ademen waardoor er meer druk op het hart komt. Het is een andere manier van bewegen die je laat zien dat er rustpunten kunnen zijn in het alles vanuit het hoofd doen, overvolle agenda's, tijdsdruk en vinden dat je altijd bereikbaar moet zijn.
 
Methoden: